Syksyllä 1996 Vatikaani antoi julkisuuteen paavi Johannes Paavali II:n
lausunnon, joka oli osoitettu heidän omalle tiedeakatemialleen. Paavi
kirjoitti mm., että "tuoreet tiedot antavat
aiheen tunnustaa, että kehitysoppi on
enemmän kuin pelkkä hypoteesi (olettamus)".
Lisäksi paavi täsmensi, että ihmisen
ruumis on saanut alkunsa jo sitä ennen olemassa olleesta eloperäisestä aineesta.
Lausunto sai aikaan runsaasti kansainvälisten ja paikallisten
tiedotusvälineiden huomiota. Erityisesti USA:ssa
on pohdittu, mitä kaikkea käytännön
elämässä tulee merkitsemään se, että
paavi on nyt hyväksynyt virallisesti Jumalan olemassaolon kieltävän opin.
Ihmetelty on myös sitä, mitä paavi
tarkoittaa sillä "tuoreella
tiedolla", joka on saanut hänet tunnustamaan kehitysopin
oikeellisuuden.
Monet ovat ehtineet todeta, että
tämä uutinen ei todellisuudessa ole
mikään uutinen. Vatikaani ei ole koskaan
virallisesti tuominnut kehitysoppia. Vuonna 1950 paavi Pius XII kutsui
kehitysoppia "vakavaksi olettamukseksi, johon
kannattaa tutustua"1. Katolisissa
kouluissa eri puolilla maailmaa on opetettu kehitysoppia tieteellisenä totuutena
vuodesta 19502. Asiantuntijat ovat sitä
mieltä, että Vatikaani haluaa nyt paavin
suulla vahvistaa otettaan tieteenharjoittajien ja opettajien yhteisöissä.
Pariisissa ilmestyvä Herald Tribune -lehti
huomauttaa, että Paavi Johannes Paavali II on pannut katolisen kirkon
vaikutusvallan tukemaan näkemystä, että
ihmisen ruumis ei ole luomistyön vaan
asteittaisen kehityksen tulos... Vuonna 1950 katolinen kirkko luopui näkemyksestä,
että Raamatun luomistapahtuma on kirjaimellisesti totta ja tilalle Vatikaani
hyväksyi sopivampana vaihtoehtona luomisen ymmärtämisen vain
kuvaannollisena tapahtumana. Katolinen kirkko
halusi siis jo 50-luvulla hylätä Raamatun
ilmoituksen ihmisen ja maailman luomisesta ja jättää tilaa uusille
tieteellisille olettamuksille3.
Yhdensuuntainen näkemys
Syksyn 1996 aikana Suomen yliopistoväen piirissä käytiin
keskustelua siitä, voiko yliopistossa tai sen
teologisessa tiedekunnassa olla vielä
opiskelijoita, jotka uskovat Raamattuun Jumalan ilmoituksena -
muuttumattomana historiallisena totuutena. Sysäyksen
tälle kirjoittelulle antoi tällä kertaa
professori Jorma Palo, joka yllättyi erään
hänen kurssillaan olleen opiskelijan mielipiteestä:
"Evoluutioteoriaa tuotiin esille opetuksessa, vaikkei siihen ole
tieteellistä todistetta eikä monet siihen
(opiskelijat) uskokaan. Mikroevoluutiota tapahtuu paljon, mutta uusia lajeja
ei synny". Omana kantanaan Palo ilmoittaa:
"Missään tapauksessa en halua lopettaa evoluutioon liittyvien
faktojen opettamista, sillä eihän voida
mitenkään kiistää esimerkiksi sitä
ihmistä muistuttavan apinan aivojen koon ja
rakenteen kehitystä nykyihmisen aivoiksi, joka on osoitettu mm. Afrikassa
tehtyjen kaivauslöytöjen perusteella. Luomiskertomusta tukevat
tosiasiat ovat niiden rinnalla
olemattomia"4. Tämän näkemyksen vastapainoksi on
kiintoisaa tuoda maailmankuulun tiedemiehen ja tutkijan tri Henry Morrisin
paavin ilmoitukseen liittyvä lausunto:
"Ei ole olemassa mitään tieteellistä
todistusaineistoa, joka tukisi kehitysoppia. Kaikki käytettävissä oleva
materiaali tukee
luomistapahtumaa"5.
Tri Palon kirjoitukseen vastasi Antti Marjanen, joka on Uuden
testamentin eksegetiikan dosentti mm.:
"Näkemys, jonka mukaan teologisen
tiedekunnan opetus liittyy jotenkin läheisesti kreationismiin (luomisoppiin) ja jonka
mukaan enemmistö tiedekunnan opettajista on kreationismin kannattajia, on
suurin piirtein yhtä asiantunteva kuin jos joku väittäisi, että
lääketieteellisessä tiedekunnassa ajatellaan ja
opetetaan lepran eli spitaalin johtuvan jumalten
kirouksesta."6
Ev.lut. kirkon näkemystä kuvaa pastori TM Juha Antikainen, joka
kirjoittaa mm.: "Kreationismia
(luomisoppia) ei opeteta teologisessa
tiedekunnassa. Yksittäisiä tämän aatteen
kannattajia voi tietysti olla tiedekunnassa kuten muuallakin, mutta opetus ei tähtää
ylipäätään minkään aatesuunnan
juurruttamiseen.. (Ev.lut.kirkon) rippikoulutasolla opetetaan luomiskertomusta tulkitsemaan siitä lähtökohdasta, että
se pyrkii kertomaan miksi jotain on
ylipäätään olemassa - tieteen tehtäväksi
puolestaan nähdään sen tutkiminen,
miten kaikki on syntynyt tai kehittynyt. Rippikoulukirjat ovat
piispainkokouksen hyväksymiä, joten ne ovat kirkon
virallista opetusta. Ymmärrystä hieman enemmän omaavien kanssa
voidaan myös pohtia luomiskertomuksen myytti- tai peruskertomusluonnetta. Näiden
tulkintojen mukaan Raamatun alkukertomuksilla (1Moos.1-11) ei ole
tarkoitustakaan olla historiaa tai luonnontiedettä... luomiskertomuksen ja tieteellisten
teorioiden välillä ei tarvitse nähdä
minkäänlaista
ristiriitaa."7
Yliopiston tutkija Heikki Leppä pitää kehitysopillista näkemystä
Raamatun ilmoitusta uskottavampana. Hän kirjoittaa mm.:
"Onneksi meillä on vanha ja tieteellinen perinne, jossa totuutta
ei ratkaista huutoäänestyksellä tai
peräkylien oikeussaleissa. Tieteellisen totuuden päättäminen ei ole jokamiehen
perustuslaillinen oikeus. Niinpä voimme kohtuullisen rauhassa opettaa
biologiaa kouluissa ja kreationistien protestit jäävät
kuriositeeteiksi.." Samassa lehdessä Esa Iivonen, HYY:n
hallituksen puheenjohtaja tuo esiin yliopiston merkityksen:
"Yliopistojen keskeisenä tehtävänä on tulevaisuudessakin oltava
tieteellisen ajattelun siirtäminen uudelle sukupolvelle. Mikäli tämä tehtävä
hämärtyy, kyseenalaistuu koko
yliopistolaitos.."8
Samaan suuntaan
Luterilainen maailmanliitto ja roomalaiskatolinen kirkko ovat vuosia
etsineet yhteistä tietä. Esteitä on
raivattu oppia muokkaamalla. Vuonna 1995 nämä antoivat yhteisen
julistuksen vanhurskauttamisopista, johon mm. Suomen ev.lut. kirkko,
mailmanliiton jäsenenä, on ottanut hyväksyvän
kannan. Molemmat julistavat nyt julkisesti kehitysoppia tieteellisenä
totuutena. Tässäkin asiassa yhteistyö tullee
olemaan kitkatonta.
Mutta kenen etua ja tahtoa ajavat nämä kirkot, jotka opetuksellaan ja
toiminnallaan hajoittavat maahan olemassaolonsa perusteet? Hyväksymällä
kehitysopin Raamatun yläpuolelle kirkko samalla menettää uskottavuutensa
yrittäessään julistaa
syntiinlankeemusta, perisyntiä, Jeesuksen syntymää
neitsyestä, Kristuksen ristinkuolemaa,
Hänen ylösnousemustaan ja
lunastustyötään, yleistä vanhurskauttamista tai
tulevina tapahtumina viimeistä tuomiota, ruumiin ylösnousemista ja iankaikkista
elämää. Mitä kehitysopin
hyväksyneelle kirkolle vielä jää? Poliittinen
voima, omaisuus ja virat!
"Kuka olet sinä, joka
taitamattomilla puheilla pimennät minun aivoitukseni? Vyötä nyt kupeesi kuin
mies; minä kysyn sinulta, opeta sinä
minua. Missä olit silloin, kun minä maan perustin? Ilmoita se, jos
ymmärryksesi riittää. (Job.38:2-4).
KP
1)U.S.News&World Report/4.9.96,
2) Time/4.9.96,
3) International Herald Tribune 25.10.96,
4) Yliopisto-lehti 14/96,
5) U.S.News/4.10.96,
6) Yliopisto-lehti 15/96,
7) Yliopisto-lehti 17/96
8) Yliopisto-lehti 16/96
|